Citroen GS/GSA był małym samochodem rodzinnym, wypełniającym lukę pomiędzy klasą ekonomiczną (2CV, Ami) i luksusową (DS, CX). Czas produkcji przypadał na lata 1970-1981 (GS) i 1980-1986 (GSA).
Prace rozpoczęły się we wczesnych latach 60. ubiegłego stulecia.
W 1971 Citroen GS zostaje wybrany jako Samochód Roku (Car of the Year 1971). Natomiast w Genewie uhonorowany zostaje nagrodą „Car Style Award”. W 1972 wersja Break zostaje wyróżniona przez Daily Telegraph Magazine jako „najlepszy samochód kombi roku”.
1973 rok jest rokiem zaprezentowania GS Birotor (czasami nazywanego GZ). Jest to owoc współpracy firm: Citroen i NSU. GS Birotor miał maksymalną prędkość aż 175 km/h. Niestety sprzedano tylko 847 sztuk i w roku 1975 większość modeli wezwano do fabryk i zniszczono. W 1975 pojawia się GS Pallas z eleganckim wykończeniem wnętrza i siedzeniami. Z zewnątrz można go było rozpoznać po pokrywających całe koła metalowych kołpakach.
W 1978 pojawia się limitowana seria Citroen GS Basalte, w ilości ok. 5000 sztuk, sprzedawana we Francji, Holandii, Niemczech, Anglii i Skandynawii. Wszystkie te samochody były w kolorze czarnym z czerwonymi pasami. Posiadały szyberdach, czerwono-czarne wnętrze, dodatkowe światła przednie, kołpaki od wersji Pallas, odtwarzacz kasetowy i wycieraczki reflektorów przednich (tylko we Francji). W 1979 z produkcji zostaje wycofany GS, a na jego miejsce na scenę wchodzi GSA, który w rzeczywistości jest prawie tym samym samochodem, ale przystosowanym do standardów lat 70/80-tych.
W latach 1970 – 1981 wyprodukowano prawie 2 mln egzemplarzy GS (wraz z Biotorem). W sprzedaży pojawia się także ostatnia limitowana wersja GSA „Chic”. Samochody tej serii są malowane na szaro z czerwonymi pasami. W standardowym wyposażeniu znajduje się spoiler, metalowe nakładki na koła, radio i 5-biegową skrzynię biegów. Ostatni GSA zjeżdża z taśmy europejskiej w 1986 roku, jednak w Indonezji produkcja jest kontynuowana aż do roku 1991. Łącznie wyprodukowano ich 565 tys. sztuk.