Znana z ciekawych inicjatyw firma przystąpiła w 1936 r. do opracowania pojazdu z „czterema kołami pod parasolem” czyli Citroena 2CV, który miał mieć miejsce dla 4 osób i 50 kg bagażu, miał być ekonomiczny i zapewnić komfort jazdy, żeby „wygodnie mogły pomieścić się 4 osoby wraz z koszykiem zawierającym 60 jaj i by podczas jazdy z prędkością 50km/h nie zrobiła się jajecznica” . Samochód ten miał zostać zaprezentowany na salonie paryskim w październiku 1939r. Jednakże wybuch II wojny światowej i wkroczenie Niemców do Paryża w czerwcu 1940 r spowodowało zniszczenie wszystkich 250 prototypów. Pozostał tylko jeden samochód i dokumentacja konstrukcyjna. Podczas salonu paryskiego w październiku 1948 pierwszy raz pokazano „brzydkie kaczątko” – Citroena 2CV, który kosztował 185000 franków.
Wyposażenie wnętrza pierwszych seryjnych samochodów 2CV było bardzo skromne. Do minimum ograniczono wskaźniki na desce, fotele zrobione zostały z rurek stalowych, na których rozpięto materiał. W 1957 roku pojawił się 2CV AZL („L” znaczyło luksusowy). Pojawiły się elementy chromowane, wybór koloru nadwozia. Natomiast w październiku 1980 roku Citroen zaprezentował limitowaną wersję (8000 sztuk) „Charleston”, który po ogromnym sukcesie został wprowadzony do produkcji seryjnej i był robiony do końca. 2CV produkowany był w kilku odminach: AU, Sahara (z napędem 4×4), Dyane, Mehari, FAF (na rynek afrykański). W latach 1948 – 1990 wyprodukowano ponad 5 mln 114 tys. sztuk tych pojazdów.