CX 1974 – 1989 (1991)

Citroen CX – limuzyna klasy średniej-wyższej. Samochód pokazany w 1974 roku na Paryskim salonie samochodowym. Mniej rewolucyjny podczas premiery od swojego poprzednika – modelu DS/ID, jednak oferował kilka nowatorskich rozwiązań technicznych w dziedzinie komfortu i bezpieczeństwa. Odziedziczył po nim hydropneumatyczne zawieszenie, a model SM „dał” mu znakomity system wspomagania układu kierowniczego DIRAVI.

W CX-e duży nacisk postawiono na bezpieczeństwo i system stref kontrolowanego zgniotu. Do samonośnego nadwozia dość szybko dołożono ramę pomocniczą co ograniczyło nękające pierwsze egzemplarze problemy z odkształcaniem się nadwozia i wzmocniło konstrukcje auta. Klienci przez cały okres produkcji (1974 – 1991) do wyboru mieli czterodrzwiowego fastbacka i pięciodrzwiowe kombi.

Istniały liczne serie dodatkowe bądź limitowane bazujące na CX-sie i oferujące szereg modyfikacji np. ambulansy, autolawety, karawany, kampery, auta opancerzone, wozy filmowe itp. Fabryka oferowała całą gamę silników benzynowych (2000, 2200, 2400, 2500 i 2500 Turbo) i wysokoprężnych (2200, 2500 i 2500 Turbo).

CX3

CX zdobył tytuły:

Voiture de l’annee”
„Prix de la securite”
„Award Style Auto”

Nazwa pojazdu pochodzi od współczynnika siły oporu aerodynamicznego, oznaczanego powszechnie Cx. Dla tego modelu współczynnik ten osiąga rekordową jak na ówczesne czasy wartość ~0,3.